۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۹:۲۶

کابوس اروپا بار دیگر جان گرفت؛

زوال ریاضت اقتصادی در پرتغال با سقوط دولت محافظه کار کلید خورد

زوال ریاضت اقتصادی در پرتغال با سقوط دولت محافظه کار کلید خورد

انتظار می رود که قدرت یابی حزب سوسیالیست پرتغال و پایان یافتن الگوی ریاضت اقتصادی به کابوسی جدید برای اروپا تبدیل شود و بحران تازه ای را در منطقه یورو رقم بزند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکسپرس، دولت محافظه کار پرتغال به فاصله دو هفته پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی کشور سقوط کرد.

روند استعفای خودکار ائتلاف راست میانه به رهبری «پدرو پاسوس کوئلو» نخست وزیر، پس از آن کلید خورد که ائتلافی از احزاب بلوک چپ که در راس آن حزب سوسیالیست پرتغال جای دارد، در رای گیری دیروز سه شنبه به نسبت ۱۲۳ به ۱۰۷ به دستور کار پیشنهادی دولت اقلیت رای منفی دادند.

به این ترتیب، «آنیبال کاواکو» رئیس جمهوری پرتغال اکنون یا باید از ائتلاف چپ به رهبری سوسیالیست ها برای تشکیل دولت دعوت کند و یا اینکه اجازه دهد دولت بازنده تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام همچنان به کار خود ادامه دهد.

با این حال، انتظار می رود که «آنتونیا کوستا» رهبر حزب سوسیالیست که از حمایت احزاب کمونیست و بلوک چپ برخوردار است طی هفته های آتی سکان نخست وزیری پرتغال را به دست بگیرد.

انتخاب وی به منزله پایان دادن به سیاست ریاضت اقتصادی و ممانعت از کاهش دستمزد، حقوق کارمندی و خدمات عمومی است.

ناگفته نماند که بحران امروز پرتغال نتیجه کاهش رشد اقتصادی است که طی سال ها به ضعف کشورمنجر شده و در نهایت دولت را در سال ۲۰۱۱ وادار به استقراض از اتحادیه اروپا کرد.

در این میان، سقوط دولت محافظه کار و جانشینی آن از سوی یک دولت سوسیالیست به منزله شکست سیاسی بزرگی برای هر ۱۹ عضور حوزه یورو و در راس آن آلمان محسوب می شود که به الگوی ریاضت اقتصادی به عنوان راهی برای برون رفت از بحران مالی نگاه می کردند.

جالب آنکه رهبران یورو همواره از پرتغال به عنوان نمونه ای مثبت از کارایی الگوی ریاضت اقتصادی یاد می کردند حال آنکه با روی کار آمدن یک دولت سوسیالیست در این کشور انتظار می رود که بحران یونان که به تازگی فرو نشسته به شکلی دیگر نمود پیدا کند و اروپا بار دیگر شاهد طغیان یکی از اعضای خود باشد.

کد خبر 2964175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha